Dzieci doświadczające niepowodzeń edukacyjnych mogą mieć kłopoty z różnymi czynnościami np. skupieniem uwagi na lekcji, odrabianiem zadań domowych, organizowaniem pracy. Często nie nadążają z nabywaniem szkolnych umiejętności np. czytania, pisania czy matematyki. To powoduje nieprzyjemne emocje. Pojawia się niechęć, unikanie wysiłku intelektualnego, trudności z zachowaniem. Dlatego warto wspomagać umiejętności szkolne dziecka ! Zapobiegamy wtedy różnym problemom oraz zwiększamy szanse na edukacyjny sukces dziecka.
Warto pomagać dziecku w polubieniu czytania i czerpaniu z niego przyjemności. Twórz w domu atmosferę sprzyjającą czytaniu - gromadź książki odpowiednie do wieku i umiejętności dziecka - prenumeruj czasopisma, które budzą zainteresowanie dziecka - zadbaj o wygodny fotel i dobre światło do czytania - przygotuj półkę dla dziecka na ulubione książki i gazety - rozmawiaj z dzieckiem o zaletach czytania - wypożyczaj książki z biblioteki - zgromadź w domu długopisy, ołówki i papier do pisania - ogranicz czas oglądania telewizji, grania w gry video i używania komputera - na każdy dzień zaplanuj czas na czytanie (np. 15 minut dla najmłodszych dzieci, 30 minut dla starszych) Dawaj dobry przykład - czytaj w obecności dziecka - rozmawiaj z nim o tym, co czytasz - wypożyczaj dla siebie książki z biblioteki Czytajcie razem - zaplanuj czas na czytanie (np. przed snem) - czytaj dziecku książki odpowiednie dla jego wieku i interesujące dla niego - czytaj dziecku z pasją - zadawaj dziecku pytania na temat czytanych treści - pozwalaj dziecku wskazywać palcem obrazki lub tekst podczas czytania - gdy dziecko samo coś przeczyta, powtórz lub opowiedz o tym trochę innymi słowami - pochwal dziecko za udział we wspólnym czytaniu - dobrze się baw ! Dobre umiejętności czytania są silnym predykatem późniejszego radzenia sobie w nauce i pracy Warto uczyć dziecko umiejętności związanych z samodzielnymi zachowaniami szkolnymi uczenie umiejętności organizacyjnych (pomocne strategie) - system odnotowywania zadań – naucz dziecko prowadzenia rejestru zadań domowych, zapisywania w kalendarzu zadań i terminów, dzielenia pracy na małe części - zarządzanie czasem – naucz dziecko rozsądnego wykorzystania czasu - organizacyjne listy kontrolne – dziecko uczy się zapisywać cząstkowe etapy potrzebne do wykonania większego zadania i odhaczać te, które już wykonało, uczy się co warto zrobić danego dnia poprawa umiejętności samodzielnego uczenia się - wyznacz dziecku miejsce do nauki - wyznacz czas na odrabianie lekcji - naucz organizacji samodzielnej nauki - rób przerwy - pomagaj dziecku - udzielaj dziecku pochwał – warto chwalić dziecko za włożony wysiłek i pracę (wykonanie zadania, przeczytanie rozdziału itp.) ucz dziecko wytrwałego wykonywania zadania czyli skupienia się na zadaniu i wykonywania go przez określony czas Warto angażować się w proces edukacji dziecka mów swojemu dziecku, że edukacja ma dla ciebie wartość na bieżąco utrzymuj kontakt z personelem szkoły pomagaj dziecku w zajęciach szkolnych
Bibliografia: M.L. Bloomquist, Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011
|