Jak wspomagać rozwój umiejętności szkolnych dziecka ?


Dzieci doświadczające niepowodzeń edukacyjnych mogą mieć kłopoty z różnymi czynnościami np. skupieniem uwagi na lekcji, odrabianiem zadań domowych, organizowaniem pracy. Często nie nadążają z nabywaniem szkolnych umiejętności np. czytania, pisania czy matematyki. To powoduje nieprzyjemne emocje. Pojawia się niechęć, unikanie wysiłku intelektualnego, trudności z zachowaniem.
Dlatego warto wspomagać umiejętności szkolne dziecka !
Zapobiegamy wtedy różnym problemom oraz zwiększamy szanse na edukacyjny sukces dziecka.

Warto pomagać dziecku w polubieniu czytania i czerpaniu z niego przyjemności.
Twórz w domu atmosferę sprzyjającą czytaniu
- gromadź książki odpowiednie do wieku i umiejętności dziecka
- prenumeruj czasopisma, które budzą zainteresowanie dziecka
- zadbaj o wygodny fotel i dobre światło do czytania
- przygotuj półkę dla dziecka na ulubione książki i gazety
- rozmawiaj z dzieckiem o zaletach czytania
- wypożyczaj książki z biblioteki
- zgromadź w domu długopisy, ołówki i papier do pisania
- ogranicz czas oglądania telewizji, grania w gry video i używania komputera
- na każdy dzień zaplanuj czas na czytanie (np. 15 minut dla najmłodszych dzieci, 30 minut dla starszych)
Dawaj dobry przykład
- czytaj w obecności dziecka
- rozmawiaj z nim o tym, co czytasz
- wypożyczaj dla siebie książki z biblioteki
Czytajcie razem
- zaplanuj czas na czytanie (np. przed snem)
- czytaj dziecku książki odpowiednie dla jego wieku i interesujące dla niego
- czytaj dziecku z pasją
- zadawaj dziecku pytania na temat czytanych treści
- pozwalaj dziecku wskazywać palcem obrazki lub tekst podczas czytania
- gdy dziecko samo coś przeczyta, powtórz lub opowiedz o tym trochę innymi słowami
- pochwal dziecko za udział we wspólnym czytaniu
- dobrze się baw !
Dobre umiejętności czytania są silnym predykatem późniejszego radzenia sobie w nauce i pracy
Warto uczyć dziecko umiejętności związanych z samodzielnymi zachowaniami szkolnymi
uczenie umiejętności organizacyjnych (pomocne strategie)
- system odnotowywania zadań – naucz dziecko prowadzenia rejestru zadań domowych, zapisywania w kalendarzu zadań i terminów, dzielenia pracy na małe części
- zarządzanie czasem – naucz dziecko rozsądnego wykorzystania czasu
- organizacyjne listy kontrolne – dziecko uczy się zapisywać cząstkowe etapy potrzebne do wykonania większego zadania i odhaczać te, które już wykonało, uczy się co warto zrobić danego dnia
poprawa umiejętności samodzielnego uczenia się
- wyznacz dziecku miejsce do nauki
- wyznacz czas na odrabianie lekcji
- naucz organizacji samodzielnej nauki
- rób przerwy
- pomagaj dziecku
- udzielaj dziecku pochwał – warto chwalić dziecko za włożony wysiłek i pracę (wykonanie zadania, przeczytanie rozdziału itp.)
ucz dziecko wytrwałego wykonywania zadania czyli skupienia się na zadaniu i wykonywania go przez określony czas
Warto angażować się w proces edukacji dziecka
mów swojemu dziecku, że edukacja ma dla ciebie wartość
na bieżąco utrzymuj kontakt z personelem szkoły
pomagaj dziecku w zajęciach szkolnych

Bibliografia:
M.L. Bloomquist, Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Podręcznik dla rodziców i terapeutów, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011

Dodano: 13.10.2021 / Autor: Justyna Rabiega



Ogłoszenia publiczne:

- Malowanie sali gimnastycznej
Dodano: 06.05.2011


Komunikaty:

- Jadłospis
Dodano: 26.08.2024


Dobre praktyki:

- KSIĄŻKI POLECANE DLA RODZICÓW
Dodano: 20.01.2017
















Wszystkie prawa zastrzeżone dla Zespołu Szkół w Wielichowie
ul. Kośœcielna 7a, 64-050 Wielichowo, tel/fax 061 44 33 016

Aktualnoœści | Patroni szkoły | Kadra Szkoły | Rada Rodziców | Podręczniki | Plany lekcji |
Galeria Szkoły | Kontakt || Ogłoszenia publiczne | Komunikaty | Dobre praktyki | Konkursy |

projekt i wdrożenie: amrstudio.pl

Logowanie

login: | hasło: