Rozgrzewka została przeprowadzona w sposób interesujący dla uczniów, angażując ich na poziomie ruchowym, ale i emocjonalnym. Miało to korzystny wpływ na przebieg dalszej części lekcji.
Elementy (stacje) toru przeszkód zostały tak dobrane i ułożone, aby podkreślić rolę ćwiczeń, które kształtują określone mięśnie i rozwijają takie cechy motoryczne, jak: szybkość, siłę, zwinność i wytrzymałość.
Uczniowie z dużym zaangażowaniem zrealizowali cele lekcji.
Scenariusz lekcji
Temat: Ćwiczenia kształtujące: tor przeszkód.
Prowadzący: Sławomir Graf
Data: 21.03.2014 r.
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Liczba ćwiczących: 22 chłopców
Klasa: IIa,c
Czas: 45 minut
Przybory i przyrządy: 7 szarf, lina wisząca, 7 ring, 7 pachołków, 2 ławeczki, 2 materace, kozioł, skrzynia gimnastyczna, 3 stopery, plansza lub tablica, 3 piłki lekarskie, obręcze (hula-hop).
Zadania szczegółowe:
- uczeń rozwija koordynację ruchową
- wzmacnia siłę mięsni ramion i nóg
Umiejętności:
- uczeń potrafi pokonywać przeszkody
- posługiwać się stoperem
- wykonywać przewrót w przód z rozbiegu
- zmierzyć tętno
Wiadomości:
- uczeń wie, jak bezpiecznie pokonywać przeszkody
- uczeń wie, jak posługiwać się stoperem
- zna ćwiczenia kształtujące z szarfą, ringiem
- wie, jak wyłonić zwycięzcę w konkursie
Zadania usamodzielniające:
- uczeń pomaga w zachowaniu bezpieczeństwa podczas ćwiczeń
- sam organizuje konkurs
Metody:
- Realizacja zadań ruchowych- zabawowa, inwencji twórczej,
zadaniowa, naśladowcza.
- Przekazania wiedzy- pogadanka, pokaz.
- Wychowawcze- instruowanie, wyrażanie aprobaty.
Część lekcji
|
Czynności uczniów
|
Czynności nauczyciela
|
Czas
|
Metody
|
Docelowe
|
Zadania
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
Część wstępna
|
Zapoznaje się z zasadami lekcji
Pobudzi i ożywi organizm
|
- słucha informacji N
- przygotowuje się do świadomego i aktywnego udziału w lekcji
- dokonuje pomiaru tętna
- wykona zabawę „Berek”, U biega luźno swobodnie po sali. Wyznaczony berek stara się schwycić kogoś z uciekających. Jeżeli uda mu się złapać, to ten zmienia się w berka.
|
- sprawdza gotowość do zajęć
- podaje zadania lekcji
- mierzy, wyznacza czas pomiaru tętna
- wyznacza osobę będącą berkiem, instruuje przebieg zabawy
|
2’
2’
|
pogadanka
zabawowa
|
Część główna A
|
Pobudzi i przygotuje organizm do wysiłku
Zapoznanie z zasadami zabawy
|
- pobierze sprzęt sportowy, zajmie odpowiednie miejsce na sali
- wykona zestaw ćwiczeń kształtujących z przyborem
- uczeń z I zespołu wykona ćwiczenia z szarfami przygotowane przez kolegów
- uczeń z II zespołu wykona ćwiczenia kształtujące z ringami przygotowane przez kolegę
- uczeń z I zespołu wykona zabawę „Ogonek”. U biega swobodnie po sali. Z tyłu za spodenkami ma włożoną szarfę- ogonek. Każdy U stara się zdobyć ogonek kolegi. Wygrywa ten, kto ma najwięcej szarf.
- Uczeń z II zespołu wykona zabawę „rzut ringiem do celu”. U wykona 3 rzuty ringiem do stojącego pachołka, wygrywa ten, kto trafi ringiem na pachołek najwięcej razy.
|
- podzieli uczniów na dwa zespoły
- rozda przybory
- czuwa nad przebiegiem ćwiczeń
- rozda każdemu zespołowi kartkę z przygotowaną zabawą do przeprowadzenia
kontroluje przebieg gry.
|
5’
3’
|
inwencji twórczej, naśladowcza
zabawowa
|
Część główna B
|
Doskonali pokonywanie toru przeszkód
Zapoznanie się z obsługą stopera i pomiarem tętna.
|
- U rozstawi tor przeszkód wg schematu podanego przez N
- wyznaczony U pokonuje tor przeszkód pokazując kolejność wykonania.
Stacja I
U wykona start wysoki na sygnał kolegi.
Stacja II
U wykona bieg slalomem między trzema pachołkami.
Stacja III
U wykona bieg do materaca i przewrót w przód z rozbiegu.
Stacja IV
U wejdzie na kozła i wykona przeskok z pomocą liny na skrzynię
Stacja V
U wykona wieloskoki przez 3 piłki lekarskie ustawione od siebie w odległości około 1 metra.
Stacja VI
U wykona dowolnym sposobem przejście przez obręcz.
Stacja VII
U wejdzie po ławeczce zaczepionej za szczebel drabinki na wysokości około 1 metra.
Stacja VIII
U przejdzie bokiem przez 3 drabinki i zeskoczy w bok lub w tył na materac.
Stacja IX
U wykona bieg od drabinki do kozła i przejdzie pod kozłem dowolnym sposobem.
Stacja X
U wykona bieg do pachołka i obiegnie go.
Stacja XI
U wykona przejście równoważne po ławeczce, zeskok w głąb i bieg do mety.
- U wykona pomiar czasu biegu kolegi w trakcie oczekiwania na swoją kolejkę.
- U po pokonaniu toru przeszkód dokona pomiaru tętna.
- U po pokonaniu toru przeszkód zapisze swój wynik na planszy.
- U oczekujący na swoją kolejkę lub po przebiegnięciu wykona ćwiczenie korekcyjne: siad skrzyżny przy ścianie.
- U składa sprzęt sportowy.
|
- poinstruuje jak bezpiecznie pokonać przeszkody
- wskaże osobę, która wykona ćwiczenia
- czuwa nad bezpieczeństwem
- omawia popełnione błędy
- czuwa nad bezpieczeństwem
- omawia sposoby pokonania przeszkód
- czuwa nad bezpieczeństwem
- dopinguje ćwiczących
- pomaga mierzyć czas
- pomaga mierzyć tętno
- pomaga zapisywać wyniki
- koryguje postawę
|
4’
2’
20’
|
zadaniowa
zadaniowa
aktywizująca
|
Część końcowa
|
Uspokoi organizm
Oceni poziom własnych umiejętności
|
- U wykona kilka ćwiczeń korekcyjnych i oddechowych
- swobodny marsz po sali, wspięcia na palce z równoczesnym uniesieniem rąk w górę i sięgnięciu ramionami jak najwyżej,
- swobodny marsz po sali, wzniesienie ramion przodem w górę z równoczesnym głębokim wdechem, opuszczenie rąk bokiem w dół z równoczesnym głębokim wydechem.
- przeanalizuje swój wynik i porówna z wynikami kolegów
- porówna swoje tętno z tętnem kolegów
|
N proponuje ćwiczenia korekcyjne i oddechowe
Oceni i podsumuje pracę uczniów, wyłoni zwycięzców, trzem osobom z najlepszymi wynikami postawi ocenę bdb, pozostałe osoby wyróżni, pożegna klasę.
|
3’
4’
|
zadaniowa
dyskusja
|
|