Dzisiejsza szkoła, to szkoła otwarta na ścisłą współpracę nauczycieli, uczniów i rodziców. Współpraca ta powinna przede wszystkim dotyczyć realizacji zadań dydaktycznych szkoły, ponieważ stanowią one fundament procesu uczenia się i nauczania.
Lekcje otwarte są bardzo ważnym elementem tego procesu. Umożliwiają nie tylko poznanie metod pracy nauczyciela, atmosfery panującej podczas zajęć, czy relacji uczeń – nauczyciel, ale przede wszystkim pozwalają rodzicowi zaobserwować możliwości swojego dziecka na tle grupy rówieśniczej. Takie spotkania skłaniają często rodziców do refleksji na temat niepowodzeń lub też wybitnych osiągnięć ich dziecka. Uzyskiwane informacje podczas ogólnych zebrań z rodzicami są wówczas potwierdzone ich bezpośrednimi spostrzeżeniami poczynionymi podczas obserwowanych zajęć. Bardzo ważną zaletą tych spotkań jest również otrzymywanie wskazówek niezbędnych do wspomagania ucznia podczas nauki w domu.
Kierując się tymi funkcjami lekcji otwartych przeprowadzono w naszej szkole wiele takich spotkań, zarówno w oddziałach przedszkolnych, jak i w klasach 1-6 szkoły podstawowej. Zainteresowanie rodziców taką formą współpracy potwierdza ich duża frekwencja na zajęciach, szczególnie podczas lekcji w klasach młodszych. Oczekujemy, że ten rodzaj przekazu informacji o pracy ucznia w szkole wpłynie na jeszcze lepsze efekty kształcenia.