Uczennice gimnazjum należące do koła polonistycznego w ramach XI Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek, który odbył się w maju, przeprowadziły ankietę na temat czytelnictwa w naszym gimnazjum. W badaniu uczestniczyło 96 uczniów z klas I, II, III. Respondenci odpowiadali na 5 pytań:
- Czy lubisz czytać książki?
a) Tak.
b) Nie.
c) Czasami.
- Ile książek przeczytałeś/aś w tym roku szkolnym?
- Jakie gatunki książek preferujesz? Wymień.
- Jaka jest Twoja ulubiona książka?
- Czy w 2013 roku otrzymałeś/aś prezent, którym była książka?
Szczegółowe opracowanie ankiet zostało opublikowane na gazetce w budynku gimnazjum przy sali 207. Poniżej przedstawiamy wnioski z analiz zebranych odpowiedzi.
Wnioski
Na podstawie przeprowadzonych badań można stwierdzić, iż bardzo mały procent uczniów w naszej szkole lubi czytać książki. Może to być spowodowane tym, że większość osób nie otrzymuje dzieł literackich jako prezentu.
Kolejną przyczynę, przez którą nasi koledzy nie sięgają po lektury jest otaczająca nas technologia. Sądzimy, iż można to naprawić. Powinniśmy więcej rozmawiać na tematy związane z literaturą.
Wnioskując po odpowiedziach na kolejne pytanie stwierdzamy, że ankietowani niechętnie sięgają po książki.
Następna kwestia dotyczyła ulubionych gatunków literackich. Okazało się, że uczniowie najczęściej czytają książki fantastyczne. Kolejne miejsce zajmowały dzieła przygodowe. Pozostałe to romanse, dramaty i melodramaty oraz książki młodzieżowe.
Udało nam się także opracować listę ulubionych utworów naszej społeczności. Wybraliśmy 5 najczęściej podawanych przez respondentów tytułów.
Lista najpopularniejszych książek
- „Harry Potter” J. K. Rowling
- „Tam, gdzie spadają anioły” D. Terakowska
- „Trzy metry nad niebem” F. Moccia
- „Hobbit’’ J. R. R. Tolkien
- „Zmierzch” S. Meyer
Ostatnie pytanie dotyczyło ilości otrzymywanych książek w formie prezentu. Po analizie odpowiedzi okazało się, że nasi koledzy nie dostają, a czasami nawet nie chcą takich upominków.
Mamy nadzieję, że wnioski te przyczynią się do dalszych działań, które zwiększą zainteresowanie uczniów zbiorami biblioteki.
|