Lapbook to innowacyjna metoda polegająca na wykonaniu „książki”, systematyzującej i utrwalającej wiedzę ucznia. Tworząc tzw. książkę na kolanach uczeń pracuje z danym tematem przez wiele dni, poszerzając swoją wiedzę i zapamiętując zdobyte wiadomości. Zgromadzenie w klasie lapbooków autorstwa wszystkich uczniów, daje większe możliwości dogłębnego poznania zagadnienia i utrwalenia zdobytych wiadomości. Do wykonanych książek można zawsze sięgnąć, aby powtórzyć lub utrwalić materiał. W każdej chwili można też uzupełniać je nowymi treściami. Opracowanie takiej książki przynosi również wiele satysfakcji z dobrze wykonanego zadania oraz wzmacniania w uczniach poczucie własnej wartości.
Podstawowe cele tej metody to:
- porządkowanie i pogłębianie wiedzy na temat konkretnych, obowiązkowych lektur szkolnych zawartych w podstawie programowej nauczania języka polskiego w szkole podstawowej,
- uatrakcyjnienie pracy z lekturą,
- pogłębianie wiedzy z określonego tematu,
- rozbudzanie zainteresowań uczniów i rozwijanie kreatywności,
- wskazanie skuteczności tej metody jako efektywnego sposobu przyswajaniu treści lektur.
Uczniowie klas 7a i 7b pracują tą metodą od września 2018 roku. Każdorazowo, po omówieniu zagadnień dotyczących danej lektury, uczniowie wykonują samodzielnie lapbooki, a następnie gromadzą je w sali lekcyjnej. Służą one głównie do ugruntowania, utrwalenie treści lektur, natomiast w klasie ósmej będą oryginalnym narzędziem do szybkiego powtarzania treści wszystkich lektur przed egzaminem. Elementem mobilizującym siódmoklasistów do kreatywnego wykonania różnych lapbooków był międzyklasowy konkurs oraz wystawa prac. W trakcie jej trwania można było obejrzeć lapbooki następujących pozycji lekturowych: „Zemsta”, „Opowieść wigilijna”, „Latarnik”, „Pan Tadeusz” oraz „Mały Książę”.
Po długich obradach komisja konkursowa wybrała najbardziej wartościowe (pod względem edukacyjnym) lapbooki, ale nie bez znaczenie była też pomysłowość autorów i estetyka wykonania prac.
Wyróżniono następujących uczniów: Kingę Pham, Kingę Grzeszkowiak, Monikę Zygmanowską, Wiktorię Wróbel, Edytę Gruszkiewicz, Weronikę Weis Oliwię Sroczyńską, Oskara Szydlika, Igora Helińskiego, czyli uczniów z kl.7a oraz: Igę Sińską, Zofię Mikołajczak, Amelię Nowak, Kingę Osińską, Magdalenę Nędzę, Emilię Michałowską, Jagodę Badurę i Krzysztofa Palucha- przedstawicieli z kl.7b.
Wystawę lekturowych lapbooków, prac uczniów kl.7a i b można oglądać przy sali 206 w budynku szkoły podstawowej do 22 marca br.