Lubię przywoływać słowa Alvina Tofflera „Analfabetami XXI wieku będą ci, którzy nie umieją się uczyć, oraz ci, którzy nie są w stanie oduczyć się tego, czego już się nauczyli i uczyć się na nowo”
Sketchnoting, czyli notatki wizualne to notowanie za pomocą połączenia słów, obrazków, ikon, strzałek, ramek, kolorów, zastępowanie treści prostym rysunkiem. Zamiast pisania ciągłego tekstu, wybierasz najważniejsze informacje, zapisujesz hasła, krótkie zdania, uzupełniasz prostym rysunkiem, ramką, kolorem. Tworzysz własny bank ikon. Powtarzam uczniom słowa Agaty Baj autorki myślografii „Jak umiesz nauczyć się używania liter, odwzorowywania ich kształtów, tworzenia słów, to tak samo będziesz umiał rysować” Wcześniej ja sama musiałam uwierzyć tym słowom. Dziś razem z uczniami patrzę, poznaję i notuję za pomocą rysunków. Mówimy, że nasze myślenie jest wizualne, pozwala nam zapisywać myśli. Uczniowie klas siódmych i ósmych są autorami ciekawych sketchnotek albo jak kto woli grafonotek. Uczniowie klas ósmych na lekcjach biologii mapują swoje myśli i w ten sposób oswajają nawet najtrudniejsze treści ze szkolnego podręcznika . Każdy potrafi zrobić notatkę, która sprzyja uczeniu się biologii.
Innym ciekawym rozwiązaniem w dobie nauczania zdalnego stały się lapbooki, czyli teczki tematyczne, w których uczniowie klas siódmych umieszczali wiadomości na temat wnętrza człowieka.
Układ oddechowy
|