ÓSMA ODSŁONA PROJEKTU EDUKACYJNEGO „BĄDŹMY ZDROWI – WIEMY, WIĘC DZIAŁAMY”
Kształtowanie umiejętności skutecznego odmawiania zażywania dopalaczy, wzbogacenie wiedzy na temat zniszczeń organizmu i skutków społecznych spowodowanych spożywaniem dopalaczy; poznanie stanowiska uczniów na temat środków uzależniających, wdrażanie uczniów do autorefleksji i samooceny, wzmocnienie zachowań asertywnych – to podstawowe zadanie realizowanego po raz ósmy projektu „Bądźmy zdrowi –wiemy, więc działamy”, który w tym roku szkolnym przebiegał pod hasłem: „Tylko słabi gracze biorą dopalacze”.
W piątek, 29 kwietnia w Zespole Szkół im. Polskich Noblistów odbył się apel, na którym dokonano podsumowania działań. Na apelu goszczono panią Bernadetę Lepę – zastępcę kierownika Urzędu Stanu Cywilnego oraz specjalistę od spraw promocji zdrowia w naszej gminie.
Projekt realizują uczniowie wielichowskiego gimnazjum pod patronatem Burmistrza Wielichowa. I tym razem uczestnikami projektu byli uczniowie klas pierwszych. Każda klasa wybrała sześcioosobową reprezentację, która realizowała poszczególne zadania. Każde zadanie było punktowane w zależności od miejsca- 20, 15, 10, 5 punktów.
Autorkami projektu oraz jego opiekunkami były panie: Ilona Giernaś, Magdalena Glapiak – Skrzypczak, Alina Patelka, Danuta Ilmer.
Zespoły poszczególnych klas tworzyli: klasa I a- Natalia Andrzejewska, Mateusz Dudziak, Paulina Drzymała, Dawid Zborowski, Angelika Grześ, Kamil Grzeszkowiak; klasa I b- Emilia Superlak, Amelia Daktera, Agnieszka Idziejczak, Wiktoria Stachowiak, Zuzanna Nowak, Wojciech Ruta; klasa I c-Anna Dodat, Magdalena Łowigus, Zuzanna Galusik, Magdalena Walachowska, Beata Stróżyńska, Martyna Primkei; klasa I d- Adam Radajewski, Agnieszka Machnicka, Mateusz Tic, Bartosz Głania, Kamil Trawa, Patrycja Nowicka.
Projekt zakładał realizację pięciu zadań.
Pierwsze z nich polegało na wykonaniu plakatu ilustrującego zagrożenia, jakie dopalacze niosą dla zdrowia. Plakat musiał zawierać również hasło odnoszące się do zgubnego wpływu dopalaczy na zdrowie, ( punktacja zadania: kl. I a- 20p. kl. I b- 15p. kl. I c- 5p. kl. I d- 10p.).
Drugie zadanie było dwuetapowe i polegało na wykonaniu ulotki dla rodziców pod hasłem: „Co rodzice o dopalaczach wiedzieć powinni?”, ( punktacja zadania: kl. I a- 5p. kl. I b- 15p. kl. I c- 20p. kl. I d- 10p.) oraz ulotki dla nastolatka pod hasłem: „Dopalacze kradną życie”, (punktacja zadania: kl. I a- 0p kl. I b- 15p. kl. I c- 20p. kl. I d- 10p.).
Trzecie zadanie to stworzenie prezentacji multimedialnej zawierającej informacje o rodzajach dopalaczy, objawach i skutkach zażywania, profilaktyce, ( punktacja zadania: kl. I a- 15p. kl. I b- 10p. kl. I c- 10p. kl. I d- 5p.).
Kolejne zadanie projektu miało na celu nakręcenie krótkiego filmu reklamowego pt. „Dopalacze – oferta śmierci”, ( punktacja zadania: kl. I a- 20p. kl. I b- 20p. kl. I c- 20p. kl. I d- 20p.)
Realizując ostatnie zadanie projektu uczniowie zmagali się z napisaniem listu otwartego do rówieśników na temat: „Nie pozwólmy dopalaczom niszczyć naszego życia!”, (punktacja zadania: kl. I a- 10p. kl. I b- 15p. kl. I c- 20p. kl. I d- 5p.)
Ostateczne wyniki VIII edycji:
I miejsce zajął zespół klasy I c ( 105 punktów)
II miejsce zajął zespół klasy I b (90 punktów)
III miejsce zajął zespół klasy I a (70 (punktów)
IV miejsce zajął zespół klasy I d (60 punktów)
Oprócz projektu „Bądźmy zdrowi, wiemy, więc działamy” gimnazjaliści mogli realizować inne prozdrowotne zadania. Odbyły się konkursy: plastyczny: „Bądźmy zdrowi” i fotograficzny „Bądź odporny na HIV”. Laureatki tych konkursów na szczeblu powiatowym: Karolina Waligóra kl. III b i Klaudia Michałowska kl. III b.
Realizując projekt oraz inne zadania, uczniowie wypracowali wiele ciekawych form, które można wykorzystać w przyszłości na lekcjach oraz zajęciach pozalekcyjnych. Wszyscy uczniowie otrzymali cenne nagrody oraz pamiątkowe dyplomy. Realizacja projektu jest nie tylko nauką, ale też świetną zabawą.