Rozpoczął się adwent. Rozpoczął się także nowy rok liturgiczny i duszpasterski pod hasłem: „Nawracajcie się i wierzcie w Ewangelię”. Każdego roku w plan dydaktyczny lekcji religii wpisane są zajęcia związane z rokiem liturgicznym, a także z ważnymi wydarzeniami duszpasterskimi. Tak było i tym razem. Uczniowie z klas I-III i IV-V w ciekawy i zarazem inny sposób dowiadywali się czego nowego lub przypominali i utrwalali sobie to, co już wiedzą w adwencie. Wykorzystałam do tego celu metodę gry dydaktycznej. Najpierw uczniowie sami przygotowywali sobie pola do gry, kolorując przygotowane przeze mnie obrazy związane z czasem adwentu. Na to zadanie mieli ok. 5 minut. Następnie musieli rozpoznać, co mają na ilustracji i słuchając opowiadania o adwencie ułożyć na podłodze w sali pola do gry. Były one w formacie A4, a więc po ułożeniu tworzyły wspaniałą, dużą planszę. Ale zabawa połączona z nauką miała się dopiero rozpocząć. Uczniowie zostali podzieleni na 4 grupy. Każda z nich otrzymała duży, kolorowy pionek i kostkę do gry. I tak wystartowali. W planszy znajdowały się pola niespodzianki z różnymi zadaniami lub bonusem w postaci przesunięcia się do przodu np. o jedno pole. Przystanek na obrazku związanym z okresem adwentu łączył się z pytaniem. Jeśli grupa odpowiedziała dobrze na pytanie pozostawała na swoim polu, a jeśli nie cofała się na poprzednie. Uczniowie chętniej niż zwykle uczestniczyli w lekcji, odpowiadali także ci mniej aktywni na co dzień. Ponieważ każda osoba w grupie kolejno odpowiadała na zadawane pytania, a dopiero w razie potrzeby pomagała grupa. Całość została podsumowana na końcu gry. Wszyscy uczniowie otrzymali tzw. „plusy” za aktywność i wyszli z klasy na przerwę uśmiechnięci i zadowoleni. Myślę, że jest to dobra metoda na zaktywizowanie całej klasy oraz przekazanie w ciekawy sposób nowych wiadomości. Zdaję sobie sprawę, że nie wszystkie lekcje można tak przeprowadzić, ale przecież nie o to chodzi.
|